آپراکسی گفتار در کودکان را به عنوان یک اختلال گفتاری حرکتی تعریف می کند که صحبت کردن را برای کودکان سخت می کند. برای صحبت کردن، پیام هایی از مغز ما به دهانمان فرستاده می شود. در آپراکسی، حتی اگر کودک بداند چه می خواهد بگوید، ماهیچه های او برای گفتار معمولاً کار نمی کنند.

آپراکسی گفتار در کودکان بطور خودبخود و بدون درمان های گفتاردرمانی بهبود پیدا نمی کند و مداحلات درمانی تقریبا در اغلب موارد ضروری به نظر می رسد. اما با مداخلات، کودکان می توانند دستاوردهای بزرگی در برنامه ریزی حرکتی و وضوح گفتار مرتبط با CAS داشته باشند.

دلایل آپراکسی گفتار در کودکان

در بیشتر موارد، علت این عارضه ناشناخته است. ممکن است در برخی از حوادث، یک کودک آسیب مغزی داشته باشد که باعث آپراکسی می شود، چه در رابطه با یک اختلال ژنتیکی، سندرم یا سکته مغزی.

علائم آپراکسی گفتار در کودکان

در کودکان کمتر از ۳ سال:

  • در دوران نوزادی صدایی از خود تولید نمی کند.
  • فقط چند صدای مختلف را می گوید
  • در کنار هم قرار دادن صداها مشکل دارد
  • همیشه یک کلمه را یکسان نمی گوید

در کودکان بزرگتر از ۳ سال:

  • همیشه یک کلمه را یکسان نمی گوید
  • روی هجا/کلمه اشتباه تاکید می کند
  • در تقلید گفتار/تقریبا صداها مشکل دارد
  • نشانه هایی از دست زدن به دهان را نشان می دهد
  • در بیان کلمات طولانی تر از کلمات کوتاه تر مشکل دارد
  • در درک کلمات مشکل دارد.

درمان آپراکسی گفتار کودکی

برای درمان اپراکسی گفتار در کودکان باید با یک آسیب شناس گفتار و زبان (متخصص گفتاردرمانی) مشورت کنید. مدت زمانی که کودک مبتلا به آپراکسی باید تحت گفتاردرمانی قرار بگیرد به شدت علائم و تشخیص گفتاردرمانگر بستگی دارد. اهداف و مقاصد برای یک کودک مبتلا به CAS هم مهارت های شفاهی-حرکتی و هم هدف قرار دادن صداها، کلمات، عبارات و جملات برای وضوح است.

اهداف حرکتی دهان برای افزایش قدرت ماهیچه ها کار نمی کند، بلکه برای افزایش آگاهی نسبت به قرارگیری و حرکت برای صداها و کلمات خاص کار می کند. تمرین این حرکات باعث افزایش آگاهی نسبت به محل قرارگیری و دقت توالی برای دستیابی به وضوح در هنگام صحبت می شود.

هدف از صدای گفتار وضوح صدا است، اما همچنین دانستن مکان های مفصل کننده (زبان، دندان ها، لب ها) برای افزایش دقت صداها. نشانه های دیداری، همراه با نشانه های کلامی و تحریک لمسی ممکن است به کسب این مهارت ها در طول درمان کمک کند.

بسته به شدت علائم کودک و تشخیص گفتاردرمانگر، زبان اشاره و یا ابزارهای ارتباطی تقویتی ممکن است برای افزایش ارتباط با کودک استفاده شود.

در حالی که کودک در حال گذراندن دوره درمان است، مهم است که از او حمایت کنید. تمرین در خانه و با دیگران برای افزایش پیشرفت و بهبود تعمیم بسیار ارزشمند است و پیشنهاد می شود. از آسیب شناس گفتار خود برنامه ای در خانه بخواهید تا تمرین برای بهینه سازی رشد ثابت (و سرگرم کننده) بماند.

متخصصان گفتاردرمانی ما در کلینیک توانبخشی برنا خدمات تخصصی گفتاردرمانی کودکان را در شرق تهران ارائه می دهند، ساکنان مناطق پیروزی ، نیروهوایی ، افسریه ، امام حسین ، امامت ، تهران نو و … دسترسی مناسبی به مرکز توانبخشی برنا دارند.

 

کلمات مرتبط :

گفتاردرمانی کودکان در شرق تهران – آپراکسی گفتار در کودکان – بهترین گفتاردرمانی شرق تهران