اتیسم و افسردگی

رفتار درمانی روشی بهینه برای مدیریت اوتیسم و ​​افسردگی همراه است. این درمان‌ها برای درمان افسردگی و اوتیسم به طور جداگانه مفید هستند، و همچنین می‌توانند به طور موثر در زمانی که این اختلالات روی هم قرار می‌گیرند برای درمان هر دو به طور همزمان استفاده شوند.

هر فرد متفاوت است، و سطوح مختلفی از شدت در اوتیسم و ​​افسردگی وجود دارد. ارزیابی کامل مورد نیاز است تا متخصصان پزشکی و سلامت روان بتوانند بهترین رویکرد درمانی را تعیین کنند.

برنامه های درمان اتیسم و افسردگی

تحلیل رفتار کاربردی (ABA). ABA نوعی درمان است که می تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا رفتارهای مورد نظر خود را از طریق تقویت مثبت بیاموزند. هدف ABA تشویق رفتارهای مثبت و توسعه مهارت های زندگی واقعی در افراد مبتلا به اوتیسم است. با تعیین اهداف کوچک و یادگیری مهارت ها برای دستیابی به آنها، فرد می تواند عادات سالمی ایجاد کند. ABA همچنین با عدم تقویت رفتارهای منفی به کاهش آنها کمک می کند. اهداف خاص برای فرد طراحی می شوند و با تغییر نیازها تکامل می یابند. ABA می تواند انواع مهارت های زندگی را آموزش دهد و به ارتباطات و اجتماعی شدن کمک کند، که هر دو می توانند به کاهش افکار و احساسات افسردگی در فرد مبتلا به اوتیسم کمک کنند. تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی نوع اولیه درمان اوتیسم در نظر گرفته می شود و به طور منظم در اکثر برنامه های درمانی اوتیسم گنجانده شده است. از آنجایی که سازگار و انعطاف پذیر است، می تواند به درمان اختلالات همراه از جمله اوتیسم و ​​افسردگی نیز کمک کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT). این یکی از پرکاربردترین درمان های رفتاری برای درمان علائم اتیسم و افسردگی است. این نوع درمانی بر الگوهای فکری و احساسات و چگونگی ارتباط آنها با کنش ها و واکنش ها تمرکز دارد. CBT می تواند به ارزیابی افکار منفی و اصلاح آنها کمک کند. همچنین می تواند برای رفع برخی از انعطاف ناپذیری که از علائم اوتیسم است، کار کند. CBT همچنین می تواند بر استراتژی های مقابله ای تمرکز کند. ابزارهایی برای مدیریت عوامل استرس زا را می توان آموزش داد و روش های مقابله ای ناسازگار را می توان به روش های مثبت تر تغییر داد. CBT برای افسردگی همراه و اوتیسم به طور منظم بر تظاهرات بیرونی این اختلالات، مانند پرخاشگری و اضطراب تمرکز می کند. CBT می تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه تفکر و احساس خود را بهتر تشخیص دهند و چگونه احساسات را بهتر مدیریت و مدیریت کنند، که به نوبه خود رفتار را شکل می دهد. مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند تنظیم هیجانی را تقویت کند. وقتی کسی ایده بهتری از ارتباط احساساتش با آنچه که فکر می کند و نحوه بیان درست خود داشته باشد، علائم افسردگی را می توان کاهش داد.

درمان های خلاقانه و بیانی. افراد مبتلا به اوتیسم اغلب با ارتباطات کلامی دست و پنجه نرم می کنند. شناسایی احساسات پیچیده می تواند سخت باشد. بیان خلاق می تواند کمک کند. هنردرمانی خلاق می‌تواند روشی برای بیان غیرکلامی و راهی برای کار بر روی احساساتی باشد که پردازش آنها در غیر این صورت دشوار است. بیان خلاق می تواند بسیار درمانگر باشد و حس موفقیت را برای فرد ایجاد کند. این افزایش عزت نفس می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. درمان‌های بیانی خلاق ممکن است شامل موسیقی‌درمانی، تمرین‌های نمایشی و نقش‌آفرینی و بازی درمانی علاوه بر خلق هنر باشد. همه این اشکال خلاقیت می توانند به عنوان روش های بیان و رشد عمل کنند.

خانواده درمانی این درمان‌ها راهی را برای والدین، خواهران و برادران و اعضای خانواده اوتیستیک فراهم می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه با هم کار کنند و از یکدیگر به عنوان یک واحد خانواده منسجم حمایت کنند. جلسات شامل تمام خانواده است و اغلب در خانه خانواده برگزار می شود. خانواده درمانی می تواند به اعضای خانواده و والدین بیاموزد که چگونه با رفتارهای اوتیستیک به بهترین شکل برخورد کنند و در عین حال درک و ارتباط بین همه اعضای خانواده را بهبود بخشد. 

متخصصان ما در مرکز توانبخشی و روانپزشکی برنا خدمات تخصصی روانشناسی و روانپزشکی را برای مبتلایان به اوتیسم ارائه می دهند.

کلمات مرتبط :

اتیسم و افسردگی – درمان افسردگی در کودکان اتیسم – عوارض اتیسم در کودکان – بهترین درمان اتیسم – بهترین روش درمان افسردگی در کودکان اتیسم – بهترین مرکز روانپزشکی در پیروزی