اختلالات ارتباط شناختی

3. اختلالات ارتباط شناختی
اختلالات ارتباط شناختی

اختلالات ارتباط شناختی ، اختلالاتی هستند که در آن فرد به دلیل آسیب به مغز که توانایی تفکر را کنترل می کند، در برقراری ارتباط با مشکل مواجه می شود. هنگامی که یک کودک (یا بزرگسال) دارای یک اختلال شناختی ارتباطی است، ممکن است با حافظه، سازماندهی و حل مسئله دست و پنجه نرم کند که می تواند صحبت کردن، گوش دادن، خواندن، نوشتن یا تعامل صحیح در موقعیت های اجتماعی را دشوار کند.

دلایل اختلالات ارتباط شناختی

اختلالات ارتباط شناختی به دلیل آسیب به مغز در نتیجه سکته مغزی، آسیب مغزی یا هر گونه اختلال عصبی رخ می دهد. می تواند تحت تأثیر مشکلات فرآیندهای شناختی از جمله توجه، حافظه و استدلال باشد.

علت یک اختلال شناختی ارتباطی ممکن است به مشکلات بیولوژیکی مانند ناهنجاری‌های رشد مغز یا احتمالاً قرار گرفتن در معرض سموم در دوران بارداری مانند مواد مخدر، الکل یا سرب مرتبط باشد. گاهی اوقات در برخی موارد یک عامل ژنتیکی به عنوان یک عامل موثر در نظر گرفته می شود.

علائم و نشانه ها

هنگامی که صحبت از اختلالات شناختی ارتباطی می شود، علائم مختلفی وجود دارد و از آنجایی که هر کودک متفاوت است، هر کودک ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند.

• مشکل در حفظ چرخه خواب و بیداری طبیعی.
  • کاهش در مهارت های بازی و زبانی که قبلاً ایجاد شده بود.
  • تلاش برای توجه، به ویژه در یک محیط پرت کننده.
  • مشکلات حافظه یا به نظر می رسد فراموشکار هستند.
  • مشکل در به خاطر سپردن اطلاعاتی که کودک قبلاً یاد گرفته یا حفظ کرده است، مانند تاریخ تولد، آدرس یا شماره تلفن والدین.
  • در سازماندهی خود در مدرسه یا تکمیل پروژه در خانه مشکل دارند.
  • تغییرات سریع یا تغییرات کلی در شخصیت.

علائم اختلالات شناختی ارتباطی ممکن است شبیه سایر مشکلات یا شرایط پزشکی باشد یا حتی ممکن است توسط اعضای خانواده به عنوان یک رفتار عجیب و غریب یا معمولی کودک نوپا (یا دوران کودکی) مطرح شود. در صورت وجود هرگونه نگرانی در مورد رشد شناختی، گفتاری یا زبانی کودک، مهم است که با پزشک کودک صحبت کنید، به خصوص اگر کودک در مهارت های شناختی و ارتباطی خود دچار افت شود. اختلالات شناختی ارتباطی خاص می تواند شامل موارد زیر باشد:

• مشکلات حافظه
  • اختلالات یادگیری
  • مشکلات توجه

چگونه مشکلات شناختی بر ارتباطات تأثیر می گذارد؟

مشکلات ارتباط شناختی می تواند بر ارتباطات فرد تأثیر بگذارد به دلیل:

• کاهش توجه و تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • کاهش مهارت استدلال و حل مسئله
  • کاهش سرعت پردازش اطلاعات
  • کاهش بینش

این مشکلات ارتباطی اغلب به صورت مجزا نیستند، بلکه به صورت ترکیبی هستند و می توانند تأثیر قابل توجهی بر زندگی یک فرد داشته باشند.

یک گفتار درمانگر برای اختلال شناختی ارتباطی چه کاری می تواند انجام دهد؟

ما از ارزیابی‌های استاندارد استفاده می‌کنیم و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که درمان بیمار محور و انگیزشی را ارائه می‌دهیم.

ما از نزدیک با سایر اعضای تیم درمانی همچون روانشناس و کاردرمانگر در تماسیم تا بهترین درمان به بیماران ارائه شود.

اختلالات ارتباط شناختی – گفتاردرمانی برای کودکان – گفتاردرمانی برای سالمندان – مرکز روانشناسی در شرق تهران