افسردگی پس از زایمان

3. افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان (PPD) ترکیب پیچیده ای از تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری است که برخی از زنان پس از زایمان تجربه می کنند. این نوعی افسردگی اساسی است که با بارداری و زایمان مرتبط است.

افسردگی پس از زایمان نشانه ضعف مادر یا فقدان عشق مادری نیست. این یک وضعیت پزشکی است که نیاز به توجه و درمان دارد و با کمک مناسب، کسانی که آن را تجربه می کنند می توانند به طور کامل بهبود یابند. در صورت مشکوک بودن، کمک گرفتن از یک روانشناس ضروری است.

PPD معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان ایجاد می شود، اما می تواند زودتر در طول بارداری یا دیرتر – تا یک سال پس از تولد شروع شود. علائم می تواند شامل نوسانات خلقی شدید، احساس ناامیدی، خستگی شدید، عدم شادی در زندگی، کناره گیری از خانواده و دوستان، مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد، اختلالات شناختی، یا دردها و دردهای غیر قابل توضیح باشد.

علت دقیق آن کاملاً مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که به دلیل ترکیبی از عوامل فیزیکی، عاطفی و ژنتیکی است. تغییرات هورمونی پس از زایمان، از جمله کاهش شدید استروژن و پروژسترون، ممکن است خطر افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. سایر هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید نیز ممکن است به شدت کاهش یابد، که می تواند باعث احساس خستگی، تنبلی و افسردگی زنان شود.

سابقه افسردگی یا اختلال دوقطبی، فقدان حمایت عاطفی قوی، عوارض بارداری یا تولد، احساسات مختلط در مورد بارداری، بارداری ناخواسته و استرس بالای مادر در دوران بارداری و پس از آن خطر بروز افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهند.

روشهای درمان افسردگی پس از زایمان

PPD می تواند بر توانایی یک زن در مراقبت از فرزندش تأثیر بگذارد. کار، زندگی اجتماعی و روابط نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. در موارد شدید، PPD می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

برای PPD مهم است که درمان شود. درمان ممکن است شامل مشاوره (روان درمانی)، داروهای ضد افسردگی، هورمون درمانی و مشارکت گروهی باشد. تشخیص زودهنگام و مداخله پزشکی برای نتیجه بهتر بسیار مهم است.

افسردگی پس از زایمان درمان نشده می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد. مادران مبتلا به PPD ممکن است با پیوند دادن و ارائه مراقبت پاسخگو و پرورش دهنده مورد نیاز کودک که می تواند بر رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی کودک تأثیر بگذارد، دچار مشکل شود. این امر بر اهمیت کمک خواستن نه تنها برای سلامتی مادر، بلکه برای کودک نیز تأکید می کند.

متخصصان ما در مرکز روانشناسی برنا خدمات تخصصی روانشناسی کودکان و بزرگسالان را ارائه می دهند. برای دریافت خدمات روانشناسی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.