الکتروتراپی یکی از روش های درمانی است که از پالس های الکتریکی ضعیف با هدف کمک به تسکین درد ، بهبود عملکرد اندام ها و ترمیم بافت های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش از تحریک الکتریکی با هدف کاهش علائم درد و ناراحتی از طریق دستکاری عملکرد اعصاب فعال در مکانیسم درد استفاده می شود.

تاثیرات این روش درمانی با توجه به سطح و نوع درد و ناراحتی بیمار متفاوت است، اما اغلب بیماران پس از چند جلسه درمانی بهبودی قابل توجهی را گزارش می دهند.

در دستگاه‌ های الکتروتراپی از امواج صوتی، امواج الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی برای تحریک کردن اعصاب و عضلات استفاده می‌ شود. این روش درمانی موجب تحریک سلول ها برای تسریع فرایندهای ترمیم و بازسازی می شود.

در این روش ها با قرار دادن پدهای الکتریکی بر روی پوست و تاثیر گذاشتن بر روی اعصاب عضلانی و مفصلی نوعی تحریک الکتریکی را به بدن اعمال میکند.

متدهای الکتروتراپی

اولتراسوند
در این روش امواج صوتی با فرکانس بالا به بافت آسیب دیده در بدن انتقال داده شده و کمک زیادی به کاهش احساس درد و سرعت بخشیدن به روند بهبودی می کند.

تحریک الکتریکی عصب (TENS)
این روش منجر به بروز اختلال در چرخه انتقال پیام درد به سیستم عصبی مرکزی شده و از این طریق به کاهش احساس درد کمک زیادی می کند ، این روش درمانی همچنین سبب افزایش تولید و ترشح هورمون های ضددرد طبیعی در بدن می شود.

امواج تداخلی (IFT)
این روش درمانی نوع عمیق‌ تری از TENS است که به مناطق عمیق تر بافت نفوذ کرده و در آن از دو جریان فرکانسی بالا استفاده می شود.

امواج کوتاه پالسی
در این روش درمانی از تاثیرات میدان‌ های الکتریکی و مغناطیسی برای کمک به روند درمان و تسکین درد استفاده می شود.

فواید الکتروتراپی

• تسکین درد
  • کاهش گرفتگی های عضلانی
  • جلوگیری از آتروفی عضلات ضعیف شده
  • کمک به افزایش جریان خون موضعی و عمومی که کمک زیادی به تسکین درد و تسریع روند بهبودی می کند.
  • افزایش دامنه حرکتی
  • پیشگیری از ترومبوز وریدی عمقی پس از جراحی و بی حرکتی
  • کمک به ترمیم زخم ها
  • ریکاوری عضلات