انواع اختلال دوقطبی

  1. خانه
  2. خدمات کلینیک
  3. انواع اختلال دوقطبی
انواع اختلال دوقطبی

انواع اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی یک وضعیت پیچیده است که با دوره‌های مشخص خلق‌ های غیرعادی بالا، گسترده یا تحریک‌ پذیر مشخص می‌ شود که اغلب با خلق‌های افسردگی متناوب می‌شوند. برخلاف تصور رایج، بیش از یک نوع اختلال دوقطبی وجود دارد.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است دوره هایی از احساسات شدید غیرمعمول، تغییرات در سطح انرژی و فعالیت و رفتارهای غیر مشخص را تجربه کنند. این دوره های متمایز را دوره های خلقی می نامند.

سه اپیزود خلقی اصلی وجود دارد که اختلالات دوقطبی را مشخص می کند: 

  • شیدایی: در طول یک دوره شیدایی، ممکن است احساس کنید بسیار پرانرژی و خوشحال هستید، یا حتی گاهی اوقات به طور غیرعادی عصبانی یا تحریک پذیر هستید. احساس می کنید انرژی بیشتری برای سوزاندن دارید. این دوره معمولاً حداقل یک هفته طول می کشد تا تشخیص داده شود.
  • هیپومانیک: دوره های شیدایی کمتر شدید را هیپومانیا می نامند. دوره های هیپومانیک فقط باید به مدت چهار روز وجود داشته باشد تا تشخیص داده شود.
  • افسردگی: یک دوره افسردگی اساسی یک دوره حداقل دو هفته ای است که در طی آن شما تقریباً هر روز پنج یا بیشتر علائم افسردگی را تجربه می کنید و بر عملکرد شما تأثیر می گذارد.

برخی از افراد حتی می توانند علائم افسردگی و شیدایی را همزمان (یا یکی پس از دیگری) تجربه کنند. به این اپیزود مختلط می گویند.

انواع اختلال دوقطبی

 اختلال دوقطبی را بر اساس نوع، مدت و شدت اپیزودهای خلقی یک فرد طبقه بندی می شود. 

اختلال دوقطبی I

برای تشخیص اختلال دوقطبی I، باید یک یا چند دوره شیدایی را تجربه کرده باشید. این دوره ها باید حداقل هفت روز طول بکشد یا آنقدر شدید باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید. دوره های افسردگی شایع هستند، اگرچه برای تشخیص ضروری نیستند.

اختلال دوقطبی II

اختلال دوقطبی II با داشتن دوره های هیپومانیک و افسردگی مشخص می شود. همچنین، برای تشخیص دوقطبی II، هرگز نباید یک دوره جنون کامل را تجربه کرده باشید.

اختلال سیکلوتیمیک

این اختلال خلقی که سیکلوتیمیا نیز نامیده می شود، شامل دوره های متناوب متعددی از علائم هیپومانیک و افسردگی است. بر خلاف اختلالات دوقطبی I و II، بالا و پایین سیکلوتیمیا به اندازه کافی شدید نیست که با معیارهای کامل برای دوره های شیدایی، هیپومانیک یا افسردگی اساسی مطابقت داشته باشد. با این حال، این علائم باید حداقل برای نیمی از زمان برای یک دوره حداقل دو ساله، بدون هیچ دوره بدون علامت برای بیش از دو ماه وجود داشته باشد.

سایر اختلالات دوقطبی و مرتبط

این نوع اختلال دوقطبی زمانی تشخیص داده می‌شود که علائم اختلال دوقطبی (مانند دوره‌های شیدایی یا افسردگی) را داشته باشید، اما در دسته‌های دیگر دوقطبی قرار نمی‌گیرند. برای مثال، ممکن است علائم سیکلوتیمیک داشته باشید که دو سال طول نکشیده باشد، یا ممکن است دوره های هیپومانیک بدون دوره های افسردگی داشته باشید.

تشخیص و درمان اختلالات دوقطبی

تشخیص این اختلالات نیز می تواند دشوار باشد زیرا علائم مشترک با بسیاری از بیماری های دیگر را دارند. این شرایط سلامت روان اغلب با اختلال دوقطبی اشتباه گرفته می شود:

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD): هر دو اختلال با علائم همپوشانی همراه هستند. با این حال، در حالی که ADHD یک بیماری مزمن است که از دوران کودکی وجود دارد، اختلالات دوقطبی اپیزودیک هستند. علاوه بر این، اختلالات دوقطبی در درجه اول بر خلق و خو تأثیر می گذارد، در حالی که ADHD بر توجه و رفتار تأثیر می گذارد.
اختلال شخصیت مرزی (BPD): یک مشکل اصلی

افسردگی بالینی: در حالی که انواع اختلال دوقطبی می تواند شامل علائم افسردگی باشد، اختلال افسردگی اساسی یک قطبی است، به این معنی که هیچ شیدایی یا “بالا” وجود ندارد. 

اختلال اسکیزوافکتیو: علائم روان پریشی می تواند بخشی از دوره های شیدایی و افسردگی در اختلال دوقطبی باشد. در اختلال اسکیزوافکتیو، علائم روان پریشی مستقل از یک دوره خلقی واضح نیز وجود دارد.

تشخیص صحیح گام مهمی در جهت دریافت درمان مناسب است. مهمترین کاری که می توانید برای افزایش شانس دریافت تشخیص دقیق انجام دهید این است که همه علائمی را که تجربه کرده اید به پزشک اطلاع دهید.

درمان هر اختلال دوقطبی به طور کلی شامل داروها و نوعی روان درمانی است.

دارو کلید تثبیت اکثر اختلالات دوقطبی است. با این حال، نوع دارویی که پزشک تجویز می کند به علائم و شدت آنها بستگی دارد.

بسته به شرایط شما، ممکن است روان درمانی نیز لازم باشد. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که روان درمانی همراه با دارو می تواند سودمندتر از دارو به تنهایی باشد

روان درمانی می تواند به شما در درک بهتر بیماری و مقابله با آن کمک کند. همچنین می تواند به شما در بهبود توانایی خود در مدیریت روابط با دیگران کمک کند.

روان درمانی هایی که برای اختلال دوقطبی موثر هستند عبارتند از: 

  • درمان شناختی- رفتاری
  • درمان خانواده محور
  • درمان بین فردی و اجتماعی

 

کلمات مرتبط :

انواع اختلال دو قطبی – مرکز روانشناسی در پیروزی – مرکز روانپزشکی در پیروزی – درمان اختلال دوقطبی