اختلال کم‌ توجهی – بیش فعالی شایع ترین اختلال رفتاری _ رشدی در کودکان است.

این اختلال رفتاری با علائمی همچون اختلال در تمرکز و توجه کودک ، اختلالات یادگیری و فعالیت بدنی بیش از حد همراه است. بیش فعالی به حدی شایع است که بر اساس آمارها در حدود ۳ تا ۵ درصد کودکان بویژه پسران در سنین قبل از ۷ سالگی دارای درجاتی از آن هستند.

بسیاری از کودکانی که دچار این اختلال هستند ممکن است به سایر اختلالات رفتاری همچون افسردگی و اختلال دوقطبی نیز دچار باشند.

علائم این اختلال اغلب در دوران پیش از مدرسه و سنین بلوغ شعله ور شده و اغلب با افزایش سن بهبود می یابد.

فرد مبتلا به این اختلال ممکن است در گوش دادن به سخنان معلم دچار مشکل باشد و به دلیل حواس پرتی و عدم توجه و تمرکز دچار اختلالات یادگیری و مشکلات تحصیلی شوند.

این اختلال در صورت عدم درمان و یا پیشرفت می تواند سبب بروز اختلالات جدی در کار و تحصیل فرد شود.

افسردگی ، اضطراب، کمبود اعتماد بنفس و سوءمصرف مواد در بزرگسالانی که دچار این اختلال هستند شایع است.

علت اصلی این اختلال تاکنون بطور دقیق مشخص نشده است اما محققان علائمی همچون مصرف مواد مخدر ، افسردگی مادر و قرار گرفتن مادر در معرض سموم در دوران بارداری و کم وزنی نوزاد را در بروز این اختلال موثر می دانند.

عوامل ژنتیکی این عارضه بیشتر در پدران کودکانی که دچار بیش فعالی هستند وجود دارد اما عوامل محیطی نیز در تشدید این عارضه مؤثر هستند.

علائم بیش فعالی

• فقدان توجه
  • فعالیت بدنی بیش از حد
  • حرف زدن بیش از حد
  • پریدن وسط حرف های دیگران
  • حواس پرتی
  • کارهای ریسکی
  • تحریک پذیری بیش از حد
  • اختلال تمرکز
  • اختلالات یادگیری ( اختلال در خواند و نوشتن ، اختلال در ریاضی و دیکته )
  • ضعف تحصیلی
  • انجام کارها بدون فکر قبلی و بطور ناگهانی
  • رفتارهای غیرطبیعی

روش های درمان

برای تشخیص و درمان این اختلال لازم است که به مراکز روان درمانی مراجعه شود.

درمان های دارویی ، روان درمانی و رفتاردرمانی از جمله موثرترین روش های درمان این اختلال هستند.

روانپزشک با ارائه راهکارهایی سعی می کند تا مشکلات ایجاد شده برای فرد مبتلا به این اختلال به حداقل برساند ، رفتاردرمانی و روان درمانی به فرد کمک می کند تا تمرکز و توجه خود را افزایش دهد.

رژیم غذایی این کودکان نیز بهتر است بیشتر شامل مواد غذایی پروتئینی و دارای کربوهیدارت باشد.

توانبخشی در شرق تهران – کاردرمانی در شرق تهران – کاردرمانی ذهنی – کاردرمانی کودکان – درمان بیش فعالی

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.