رفتار درمانی چیست؟

  1. خانه
  2. خدمات کلینیک
  3. رفتار درمانی چیست؟
رفتار درمانی چیست؟

رفتار درمانی چیست؟

رفتار درمانی یک اصطلاح کلی برای انواع درمانی است که اختلالات سلامت روان را درمان می کند. این شکل از درمان به دنبال شناسایی و کمک به تغییر رفتارهای بالقوه خود ویرانگر یا ناسالم است. بر اساس این ایده عمل می کند که همه رفتارها آموخته می شوند و رفتارهای ناسالم با روش های مناسب قابل تغییر هستند. تمرکز درمان اغلب بر مشکلات فعلی و نحوه تغییر آنها است.

رفتار درمانی با موفقیت برای درمان تعداد زیادی از شرایط استفاده شده است. بسیار موثر در نظر گرفته شده است.

حدود ۷۵ درصد از افرادی که وارد درمان شناختی رفتاری می شوند، برخی از مزایای درمان را تجربه می کنند.

موارد کاربرد رفتار درمانی چیست؟

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات هراس
  • کنترل خشم

همچنین می تواند به درمان شرایط و اختلالاتی مانند:

  • اختلالات اشتها
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال دو قطبی
  • بیش فعالی
  • فوبیا، از جمله فوبیای اجتماعی
  • اختلال وسواس فکری جبری (OCD)
  • خود آزاری
  • سوء مصرف مواد

این نوع درمان می تواند برای بزرگسالان و کودکان مفید باشد.

انواع رفتار درمانی چیست؟

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری بسیار محبوب است. رفتار درمانی را با شناخت درمانی ترکیب می کند. درمان حول این است که چگونه افکار و باورهای یک فرد بر اعمال و خلق و خوی آنها تأثیر می گذارد. اغلب بر مشکلات فعلی یک فرد و نحوه حل آنها تمرکز می کند. هدف بلندمدت تغییر الگوهای تفکر و رفتار افراد به الگوهای سالم تر است.

بازی درمانی رفتاری شناختی

بازی درمانی شناختی رفتاری معمولاً برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. با تماشای بازی کودکان، درمانگران می‌توانند بینشی در مورد آنچه که کودک از بیان آن ناراحت است یا قادر به بیان آن نیست، به دست آورند. کودکان ممکن است بتوانند اسباب بازی های خود را انتخاب کنند و آزادانه بازی کنند. ممکن است از آنها خواسته شود که یک نقاشی بکشند یا از اسباب‌بازی‌ها برای ایجاد صحنه‌هایی در جعبه شنی استفاده کنند. درمانگران ممکن است به والدین آموزش دهند که چگونه از بازی برای بهبود ارتباط با فرزندان خود استفاده کنند.

بیزاری درمانی

درمان بیزاری اغلب برای درمان مشکلاتی مانند سوء مصرف مواد و اعتیاد به الکل استفاده می شود. این کار با آموزش افراد برای مرتبط کردن محرکی که مطلوب اما ناسالم است با یک محرک بسیار ناخوشایند کار می کند. محرک ناخوشایند ممکن است چیزی باشد که باعث ناراحتی شود. به عنوان مثال، یک درمانگر ممکن است به شما یاد دهد که الکل را با یک خاطره ناخوشایند مرتبط کنید.

حساسیت زدایی

حساسیت زدایی به شدت به شرطی سازی کلاسیک متکی است. اغلب برای درمان فوبیا استفاده می شود. به مردم آموزش داده می شود که پاسخ ترس به فوبیا را با پاسخ های آرامش جایگزین کنند. ابتدا به فرد تکنیک های آرامش و تنفس آموزش داده می شود. پس از تسلط، درمانگر به آرامی آنها را با دوزهای زیاد در معرض ترس خود در حین تمرین این تکنیک ها قرار می دهد.

رفتار درمانی برای کودکان

رفتار درمانی کاربردی و بازی درمانی هر دو برای کودکان استفاده می شوند. درمان شامل آموزش روش های مختلف به کودکان برای پاسخ مثبت تر به موقعیت ها است.

بخش مرکزی این درمان، پاداش دادن به رفتار مثبت و تنبیه رفتار منفی است. والدین باید به تقویت این امر در زندگی روزمره کودک کمک کنند.

ممکن است کمی طول بکشد تا کودکان به مشاور خود اعتماد کنند. این طبیعی است.

کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی اغلب از رفتار درمانی سود می برند.

 

کلمات مرتبط :

رفتار درمانی چیست؟ – رفتار درمانی در شرق تهران – رفتاردرمانی کودکان – کاردرمانی در پیروزی – کاردرمانی در شرق تهران