3. روشهای درمان اسکیزوفرنی
روشهای درمان اسکیزوفرنی

روشهای درمان اسکیزوفرنی بسته به شدت علائم و عوارضی که ایجاد کرده و نظر روانپزشک در افراد مختلف متفاوت است.

اسکیزوفرنی معمولاً با ترکیبی خاص از روان درمانی و دارو درمان می شود.

درمان روانشناختی می تواند به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند تا با علائم توهم یا هذیان بهتر کنار بیایند.

آنها همچنین می توانند به درمان برخی از علائم منفی اسکیزوفرنی، مانند بی تفاوتی یا عدم لذت و علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید، کمک کنند.

درمان‌های روان‌شناختی اسکیزوفرنی زمانی بهترین نتیجه را دارد که با داروهای ضد روان پریشی ترکیب شود.

درمان های روانشناختی رایج برای اسکیزوفرنی عبارتند از:

• درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • خانواده درمانی
  • هنر درمانی

روشهای درمان اسکیزوفرنی

درمان شناختی رفتاری (CBT)
هدف درمان شناختی رفتاری (CBT) این است که به شما کمک کند الگوهای تفکری را که باعث ایجاد احساسات و رفتارهای ناخواسته در شما می شود شناسایی کنید و یاد بگیرید که این تفکر را با افکار واقعی تر و مفیدتر تغییر دهید.

به عنوان مثال، ممکن است روانپزشک شما آموزشهایی به شما ارائه دهد که نمونه هایی از تفکر هذیانی را تشخیص دهید. سپس ممکن است در مورد چگونگی اجتناب از عمل به این افکار کمک و راهنمایی دریافت کنید.

اکثر افراد به یک سری جلسات CBT در طول چند ماه نیاز دارند. جلسات CBT معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد.

خانواده درمانی
بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی برای مراقبت و حمایت از اعضای خانواده خود متکی هستند. در حالی که اکثر اعضای خانواده خوشحال هستند که به آنها کمک کنند، مراقبت از فرد مبتلا به اسکیزوفرنی می تواند بر هر خانواده ای فشار وارد کند.

خانواده درمانی راهی برای کمک به شما و خانواده‌تان برای مقابله بهتر با شرایطتان است. این شامل یک سری جلسات غیر رسمی در یک دوره حدود ۶ ماهه است.

جلسات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بحث در مورد اطلاعات اسکیزوفرنی
  • بررسی راه های حمایت از فرد مبتلا به اسکیزوفرنی
  • تصمیم گیری در مورد چگونگی حل مشکلات عملی که می تواند ناشی از علائم اسکیزوفرنی باشد

اگر فکر می کنید که شما و خانواده تان می توانید از خانواده درمانی بهره مند شوید، با روانپزشک خود در میان بگذارید.

هنر درمانی
هنر درمانی برای ترویج بیان خلاق طراحی شده است. کار با یک هنردرمانگر در یک گروه کوچک یا به صورت انفرادی می تواند به شما این امکان را بدهد که تجربیات خود را در مورد اسکیزوفرنی بیان کنید.

برخی از افراد دریافتند که بیان چیزها به روش غیرکلامی از طریق هنر می تواند تجربه جدیدی از اسکیزوفرنی ایجاد کند و به آنها کمک کند تا راه های جدیدی برای ارتباط با دیگران ایجاد کنند.

نشان داده شده است که هنر درمانی علائم منفی اسکیزوفرنی را در برخی افراد کاهش می دهد.

روشهای درمان اسکیزوفرنی – درمان شیزوفرنی – مرکز روانپزشکی در شرق تهران – کلینیک روانپزشکی در پیروزی