سبک فرزندپروری و تأثیر آن بر کودکان

  1. خانه
  2. خدمات کلینیک
  3. سبک فرزندپروری و تأثیر آن بر کودکان
سبک فرزندپروری

سبک فرزندپروری شما می تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از وزن فرزندتان گرفته تا احساس او نسبت به خودش. مهم است که اطمینان حاصل کنید که سبک فرزندپروری شما از رشد و توسعه سالم حمایت می کند، زیرا نحوه تعامل شما با فرزندتان و نحوه انضباط او بر او تا پایان عمر تأثیر می گذارد. محققان چهار نوع سبک فرزندپروری را شناسایی کرده اند: 

  • فرزندپروری مستبدانه
  • فرزندپروری مقتدرانه
  • والدین سهل گیر
  • والدین بدون دخالت

هر سبکی رویکرد متفاوتی برای تربیت کودکان دارد و می توان آن را با تعدادی ویژگی مختلف شناسایی کرد.

انواع سبک فرزندپروری

فرزندپروری مستبدانه

آیا هیچ یک از این جملات شبیه شماست؟

  • شما معتقدید که بچه ها را باید دید نه شنید.
  • شما احساسات فرزندتان را در نظر نمی گیرید.

اگر هر یک از آن ها درست باشد، ممکن است شما یک والدین مستبد باشید. والدین مستبد معتقدند کودکان باید قوانین را بدون استثنا رعایت کنند.

والدین مستبد به این دلیل معروف هستند که وقتی کودک دلایل پشت یک قانون را زیر سوال می برد، می گویند: “چون من این را گفتم”. آنها علاقه ای به مذاکره ندارند و تمرکزشان بر اطاعت است.

آنها همچنین به بچه ها اجازه نمی دهند در چالش ها یا موانع حل مسئله درگیر شوند. در عوض، آنها قوانین را وضع می کنند و عواقب آن را بدون توجه به نظر کودک اجرا می کنند.

والدین مستبد ممکن است به جای تنبیه از سختگیری استفاده کنند. بنابراین به جای اینکه به کودک بیاموزد چگونه انتخاب های بهتری داشته باشد، روی این سرمایه گذاری می کند که بچه ها برای اشتباهاتشان متاسف شوند.

کودکانی که با والدین سخت‌گیر و مستبد بزرگ می‌شوند، بیشتر اوقات از قوانین پیروی می‌کنند. اما، اطاعت آنها بهایی دارد. این سبک فرزندپروری می تواند سبب کاهش و یا از بین بردن اعتماد بنفس در کودک شود.

فرزندان والدین مستبد در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات عزت نفس هستند زیرا نظرات آنها ارزشمند نیست.

آنها همچنین ممکن است متخاصم یا تهاجمی شوند. به جای اینکه به این فکر کنند که چگونه کارها را در آینده بهتر انجام دهند، اغلب بر عصبانیتی که نسبت به والدین خود احساس می کنند تمرکز می کنند. از آنجایی که والدین مستبد اغلب سختگیر هستند، ممکن است فرزندانشان در تلاش برای اجتناب از تنبیه به دروغگوهای خوبی تبدیل شوند.

فرزندپروری مقتدرانه

آیا هیچ یک از این جملات شبیه شماست؟

  • شما برای ایجاد و حفظ رابطه مثبت با فرزندتان تلاش زیادی می کنید.
  • شما دلایل پشت قوانین خود را توضیح می دهید.
  • شما قوانین را اجرا می کنید و عواقبی را به همراه دارید، اما احساسات فرزندتان را در نظر بگیرید.

اگر این عبارات آشنا به نظر می رسند، ممکن است شما یک والدین مقتدر باشید. والدین مقتدر قوانینی دارند و از عواقب استفاده می کنند، اما نظرات فرزندان خود را نیز در نظر می گیرند. آنها احساسات فرزندان خود را تأیید می کنند، در حالی که به وضوح نشان می دهند که بزرگسالان در نهایت مسئول هستند.

والدین مقتدر وقت و انرژی خود را صرف پیشگیری از مشکلات رفتاری قبل از شروع آنها می کنند. آنها همچنین از استراتژی های انضباط مثبت برای تقویت رفتار مثبت مانند سیستم های ستایش و پاداش استفاده می کنند.

دیگر انواع سبک فرزندپروری

والدین سهل گیر

آیا هیچ یک از این جملات شبیه شماست؟

  • شما قوانینی را تعیین می کنید اما به ندرت آنها را اجرا می کنید.
  • شما اغلب عواقب را اعلام نمی کنید.
  • شما فکر می کنید فرزندتان با دخالت اندک شما بهترین یادگیری را خواهد داشت.

اگر این عبارات آشنا به نظر می رسند، ممکن است شما یک والدین سهل گیر باشید. والدین سهل گیر نرم هستند. آنها اغلب تنها زمانی وارد عمل می شوند که یک مشکل جدی وجود داشته باشد.

والدین سهل‌گیر معمولا بیشتر نقش دوست را بر عهده می‌گیرند تا نقش والدین. آنها اغلب فرزندان خود را تشویق می کنند تا در مورد مشکلاتشان با آنها صحبت کنند، اما معمولاً تلاش زیادی برای دلسرد کردن انتخاب های ضعیف یا رفتار بد انجام نمی دهند.

کودکانی که با والدینی سهل‌گیر بزرگ می‌شوند، بیشتر از نظر تحصیلی دچار مشکل می‌شوند. آنها ممکن است مشکلات رفتاری بیشتری از خود نشان دهند زیرا قدر قدرت و قوانین را نمی دانند. آنها اغلب عزت نفس پایینی دارند و ممکن است غم و اندوه زیادی را گزارش کنند. بنابراین این سبک فرزندپروری نیز توصیه نمی شود.

فرزندان همچنین در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی مانند چاقی هستند، زیرا والدین سهل‌گیر برای محدود کردن مصرف مواد غذایی ناسالم تلاش می‌کنند. 

والدین بدون دخالت

آیا هیچ یک از این جملات آشنا به نظر می رسد؟

  • از فرزندتان در مورد مدرسه یا تکالیف نمی‌پرسید.
  • شما به ندرت می دانید فرزندتان کجاست یا با چه کسی است.
  • شما زمان زیادی را با فرزندتان نمی گذرانید.

اگر این عبارات آشنا به نظر می رسند، ممکن است شما یک والدین بی درگیر باشید. والدینی که درگیر نیستند معمولاً اطلاعات کمی از کارهایی که فرزندانشان انجام می دهند دارند. معمولا قوانین کمی وجود دارد. کودکان ممکن است راهنمایی، تربیت و توجه والدین زیادی دریافت نکنند.

والدینی که درگیر نیستند از بچه ها انتظار دارند که خودشان را تربیت کنند. آنها وقت و انرژی زیادی را برای رفع نیازهای اولیه کودکان اختصاص نمی دهند. والدینی که درگیر نیستند ممکن است غفلت کنند اما همیشه عمدی نیست. به عنوان مثال، والدینی که مشکلات سلامت روانی یا مشکلات سوء مصرف مواد دارند، ممکن است نتوانند به طور مداوم از نیازهای جسمی یا عاطفی کودک مراقبت کنند.

کودکانی که والدین آنها درگیر نیستند، احتمالاً با مشکلات عزت نفس دست و پنجه نرم می کنند. آنها تمایل دارند در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند. آنها همچنین مشکلات رفتاری مکرری از خود نشان می دهند و در شادی رتبه پایینی دارند.

نکات پایانی در ارتباط با سبک فرزندپروری

گاهی اوقات والدین فقط در یک دسته قرار نمی‌گیرند، بنابراین اگر زمان‌ها یا زمینه‌هایی وجود دارد که تمایل به سهل انگاری دارید و مواقعی که مقتدرتر هستید، ناامید نشوید. هنگام برقراری تعادل بین زندگی و فرزندپروری، ثابت ماندن سخت است. درگیر احساس گناه یا شرم والدین نباشید. این مفید نیست.

با این حال، مطالعات واضح است که فرزندپروری مقتدرانه بهترین سبک فرزندپروری است. با فداکاری و تعهد به اینکه بهترین والدینی باشید که می توانید باشید، می توانید یک رابطه مثبت با فرزند خود حفظ کنید و در عین حال قدرت خود را به شیوه ای سالم تثبیت کنید. و با گذشت زمان، فرزند شما از مزایای سبک مقتدرانه شما بهره خواهد برد.

 

کلمات مرتبط :

سبک فرزندپروری – فرزندپروری صحیح – اصول فرزندپروری