اختلال شخصیت وابسته

3. اختلال شخصیت وابسته
اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته (DPD) یک اختلال شخصیت مضطرب است که با ناتوانی در تنهایی مشخص می شود. افراد مبتلا به DPD هنگامی که تنها هستند علائم اضطراب را بروز می دهند. آنها برای راحتی، اطمینان، مشاوره و حمایت به افراد دیگر تکیه می کنند.

افراد مبتلا گاهی اوقات با احساس ناامنی دست و پنجه نرم می کنند. تفاوت این است که افراد مبتلا به DPD برای عملکرد خود نیاز به اطمینان از جانب دیگران دارند. طبق گفته متخصصان، افراد مبتلا به این بیماری معمولاً اولین علائم را در سنین کودکی تا اوایل جوانی نشان می دهند.

علائم اختلال شخصیت وابسته

• رفتار مطیعانه
  • اتکا به دوستان یا خانواده برای تصمیم گیری
  • نیاز به تایید مکرر توسط دیگران
  • به راحتی از عدم تایید آسیب می بینید
  • احساس انزوا و عصبی بودن در زمان تنهایی
  • ترس از طرد شدن توسط دیگران
  • حساسیت بیش از حد به انتقاد
  • ناتوانی در تنهایی
  • ترس از رها شدن

افراد مبتلا به DPD ممکن است نیاز به اطمینان مداوم داشته باشند. زمانی که روابط و دوستی ها قطع شود، ممکن است ضربه روحی شدیدی ببینند.

زمانی که فرد مبتلا به DPD تنهاست، ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

• عصبی بودن
  • اضطراب
  • موارد وحشت زدگی
  • ترس
  • ناامیدی

برخی از این علائم برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی یکسان است. افراد مبتلا به شرایط پزشکی مانند افسردگی یا یائسگی نیز ممکن است برخی از این علائم را تجربه کنند.

ناشناخته است که چه چیزی باعث ایجاد DPD در افراد می شود. با این حال، کارشناسان به عوامل بیولوژیکی و رشدی اشاره می کنند.

عوامل خطر چیست؟

برخی از عوامل خطر که ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند عبارتند از:

• بودن در یک رابطه طولانی مدت و توهین آمیز
  • داشتن والدین بیش از حد محافظ یا مستبد
  • داشتن سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی

یک روانپزشک یا روانشناس معمولا DPD را تشخیص می دهد. آنها علائم، سابقه و وضعیت روانی شما را در حین تشخیص در نظر می گیرند.

درمان اختلال شخصیت وابسته

درمان بر کاهش علائم تمرکز دارد. روان درمانی اغلب اولین اقدام است. درمان می تواند به شما در درک بهتر وضعیت خود کمک کند. همچنین می تواند راه های جدیدی را برای ایجاد روابط سالم با دیگران و بهبود عزت نفس به شما بیاموزد.

روان درمانی معمولاً به صورت کوتاه مدت استفاده می شود. درمان طولانی مدت می تواند شما را در خطر وابستگی به درمانگر خود قرار دهد.

داروها می توانند به تسکین اضطراب و افسردگی کمک کنند، اما به طور کلی به عنوان آخرین راه حل استفاده می شوند. درمانگر یا پزشک شما ممکن است دارویی را برای درمان حملات پانیک که ناشی از اضطراب شدید است، تجویز کند. برخی از داروها برای اضطراب و افسردگی عادت زا هستند، بنابراین ممکن است مجبور شوید به طور منظم در حین مصرف آنها به پزشک مراجعه کنید تا از وابستگی به نسخه جلوگیری کنید.

عوارض اختلال شخصیت وابسته

• اختلالات اضطرابی، مانند اختلال هراس، اختلال شخصیت اجتنابی و اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD)
  • سوء مصرف مواد
  • فوبیاها

درمان زودهنگام می تواند از بروز بسیاری از این عوارض جلوگیری کند.

مرکز روانپزشکی در شرق تهران – کلینیک مشاوره روانشناسی در پیروزی – درمان اختلال وابستگی