تأخیر رشد

2. مقالات
  3. تأخیر رشد
تأخیر رشد

تأخیر رشد زمانی است که کودک شما در یک یا چند زمینه رشد عاطفی، ذهنی یا فیزیکی از همسالان خود عقب است. اگر فرزند شما به تأخیر افتاده است، درمان زودهنگام با راهکارهای توانبخشی از جمله کاردرمانی ، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی بهترین راه برای کمک به پیشرفت یا حتی جبران است.

تأخیر رشد با ناتوانی های رشدی متفاوت است، که شامل شرایطی مانند فلج مغزی، کم شنوایی، و اختلال طیف اوتیسم است که معمولاً تا آخر عمر ادامه می یابد.

انواع مختلفی از تاخیرهای رشدی در نوزادان و کودکان خردسال وجود دارد. آنها شامل مشکلات زیر می شوند:

• زبان یا گفتار
  • مهارت های حرکتی
  • مهارت های اجتماعی و عاطفی
  • مهارت های شناختی

دلایل و عوامل خطر

بچه های کوچک خزیدن، صحبت کردن یا استفاده از توالت را با سرعت های مختلف یاد می گیرند. اما گاهی ممکن است یک کودک خیلی دیرتر از بچه های دیگر به آن نقاط عطف برسد. دلایل زیادی برای این تاخیر وجود دارد، از جمله:

• نارس به دنیا آمدن
  • شرایط ژنتیکی مانند سندرم داون یا دیستروفی عضلانی
  • بینایی یا شنوایی ضعیف
  • سوء تغذیه مادر در دوران بارداری یا نوزاد پس از تولد
  • آزار جسمی یا بی توجهی
  • کمبود اکسیژن در هنگام زایمان
  • مصرف الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری

رایج ترین انواع تأخیر رشد

تأخیر در رشد مهارت های حرکتی

این تاخیر ممکن است به مشکلات مهارت های حرکتی درشت، مانند خزیدن یا راه رفتن، یا مهارت های حرکتی ظریف، مانند استفاده از انگشتان برای گرفتن قاشق مربوط باشد.

علل احتمالی تاخیر در مهارت حرکتی کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند ممکن است به اندازه سایر کودکان رشد عضلات نداشته باشند.

سایر علل احتمالی تاخیر رشد حرکتی عبارتند از:

• آتاکسی، نقصی که هماهنگی عضلات را مختل می کند
  • فلج مغزی، بیماری ناشی از آسیب مغزی قبل از تولد
  • تأخیرهای شناختی
  • میوپاتی، بیماری عضلات
  • مشکلات بینایی
  • اسپینا بیفیدا، یک بیماری ژنتیکی که باعث فلج جزئی یا کامل قسمت پایینی بدن می شود

پزشک اطفال کودک شما ممکن است انجام اقدامات خاصی را در خانه برای تشویق فعالیت بدنی بیشتر توصیه کند. همچنین ممکن است کودک شما برای تاخیرهای حرکتی شدید به فیزیوتراپی یا کاردرمانی کودکان نیاز داشته باشد. انواع خاصی از فیزیوتراپی یا کاردرمانی ممکن است به مشکلات حرکتی ظریف یا اختلال پردازش حسی کمک کند، که زمانی اتفاق می‌افتد که مغز در دریافت و پاسخ به اطلاعاتی که از طریق حواس وارد می‌شود مشکل دارد.

علائم هشدار دهنده تأخیر رشد در مهارت حرکتی اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را در سن مشخص شده داشت، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. علاوه بر این، مراقب هر گونه از دست دادن مهارت هایی باشید که قبلاً آموخته اید.

در ۳ تا ۴ ماهگی:

اشیا را چنگ نمی زند.
اشیا را به سمت دهان نمی برد.
هنگامی که پاها روی یک سطح سفت قرار می گیرند با پاها فشار نمی دهد

تا ۷ ماهگی، اگر فرزندتان:

• دارای ماهیچه های سفت و یا شل است.
  • عضلات گردن کودک توانایی نگه داشتن گردن را ندارند.
  • به هیچ یک از جهات نمی چرخد.
  • در رساندن اجسام به دهان خود مشکل دارد
  • نمی تواند بدون کمک بشیند.

تا ۱۸ ماهگی، اگر فرزندتان:

• نمی تواند راه برود (تا ۱۸ ماهگی)
  • الگوی راه رفتن پاشنه تا پنجه ایجاد نمی کند یا فقط روی انگشتان پا راه می رود
  • نمی توان اسباب بازی چرخ دار را هل دهد

تأخیر رشد گفتار و زبان

مشکلات زبانی و گفتاری شایع ترین نوع تاخیر رشد است. گفتار به بیان کلامی از جمله نحوه شکل گیری کلمات اشاره دارد. زبان سیستم گسترده تری برای بیان و دریافت اطلاعات است، مانند توانایی درک حرکات.

علل احتمالی. مشکلات مختلفی ممکن است باعث تاخیر زبان و گفتار شود، از جمله:

• قرار گرفتن در معرض بیش از یک زبان — که می تواند باعث تاخیر خفیف در کودکان نوپا شود اما تا زمانی که آنها به سن مدرسه می رسند تاخیر ایجاد نمی کند.
  • ناتوانی یادگیری
  • کودک آزاری یا بی توجهی
  • مشکل در عضلات کنترل کننده گفتار — اختلالی به نام دیزآرتری
  • از دست دادن شنوایی، که ممکن است در کودکان مبتلا به عفونت شدید گوش میانی یا در نتیجه برخی داروها، تروما یا اختلالات ژنتیکی رخ دهد.
  • اختلالات طیف اوتیسم – گروهی از اختلالات عصبی که ممکن است شامل اختلال در ارتباطات و همچنین اختلال در تعامل اجتماعی و مهارت‌های شناختی باشد.
  • بدون علت خاصی

اگر شما یا پزشک فرزندتان به تأخیر رشد گفتار مشکوک باشید، برای ارزیابی توسط آسیب شناس گفتار-زبان ارجاع داده می شود. این متخصص ممکن است شنوایی کودک شما را آزمایش کند، زبان دریافتی و بیانی کودک شما را ارزیابی کند و سپس برای جلسات گفتار درمانی با کودکتان برنامه ریزی کند. اگر تاخیر خفیف باشد، متخصص یا پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد:

• با فرزندتان بیشتر ارتباط برقرار کنید — صحبت کنید، آواز بخوانید و تکرار را تشویق کنید.
  • روزانه برای فرزندتان بخوانید.
  • گفتار و زبان را در طول روز تقویت کنید.
  • برای درمان عفونت گوش میانی اقدام کنید.
  • علائم هشدار دهنده تاخیر در گفتار یا زبان. اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را در سن مشخص شده داشت، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. علاوه بر این، مراقب هر گونه از دست دادن مهارت هایی باشید که قبلاً آموخته اید.

علائم هشدار دهنده تاخیر رشد گفتاری

در ۳ تا ۴ ماهگی، اگر فرزندتان:

• به صداهای بلند پاسخ نمی دهد
  • غرغر نمی کند
  • شروع به غر زدن می کند اما سعی نمی کند صداها را تقلید کند (تا ۴ ماهگی)

تا ۷ ماهگی، اگر فرزندتان:

• به صداها پاسخ نمی دهد

تا یک سالگی، اگر فرزندتان:

• ناتوانی در درک کلماتی مانند “بای بای” یا “نه”

تا ۲ سالگی، اگر فرزندتان:

• نمی تواند حداقل ۱۵ کلمه صحبت کند
  • از عبارات دو کلمه ای بدون تکرار استفاده نمی کند. فقط می تواند گفتار را تقلید کند