3. اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان
اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان

چالش‌های ارتباطی و بلع در میان بزرگسالان، به‌ویژه جمعیت سالمندان رایج است و می‌تواند منجر به گوشه‌گیری اجتماعی و انزوا شود، که اغلب باعث از دست دادن بیشتر توانایی ارتباطی می‌شود. ممکن است فرد در شنیدن یا درک آنچه دیگران می گویند مشکل داشته باشد یا در بیان موثر خود مشکل داشته باشد. این ممکن است منجر به ناامیدی و انزوا شود. اختلالات ارتباطی ممکن است شامل مشکل در خواندن و نوشتن نیز باشد. راهبردها و رویکردهای زیادی وجود دارد که متخصص گفتاردرمانی می‌تواند برای کمک به فرد و خانواده در کنار آمدن و غلبه بر موانع ارتباطی خاص استفاده کند.

آفازی
آفازی یک اختلال زبان عصبی است که می تواند بر توانایی درک، صحبت کردن، خواندن یا نوشتن تأثیر بگذارد. اغلب در اثر سکته مغزی، آسیب مغزی مانند تومورها، آسیب های مغزی تروماتیک یا هر گونه اختلال عصبی ایجاد می شود. انواع مختلفی از آفازی وجود دارد. ما از روش های درمانی مختلفی برای ایجاد ارتباط استفاده می کنیم.

دیس آرتری
دیزآرتری یک اختلال گفتاری حرکتی است که در آن ماهیچه هایی که برای تولید گفتار استفاده می شوند آسیب دیده، فلج یا ضعیف می شوند. معمولاً به دلیل سکته مغزی، آسیب مغزی تروماتیک، عدم رشد مغزی (فلج مغزی)، پیامدهای جراحی و غیره ایجاد می‌شود. علائم اصلی دیس‌آرتری عمدتاً تغییرات در گفتار مانند تنفس و صدای خشن، سرعت گفتار سریع یا آهسته، گفتار نامفهوم ، عدم قدرت در فک / زبان / لب ها، مشکل در بلع. درمان ما در بهترین مرکز گفتاردرمانی در شرق تهران بر تقویت عضلات حرکتی دهان و بهبود وضوح گفتار متمرکز است.

اختلالات روانی
 لکنت زبان و درهم ریختگی شایع ترین اختلالات روانی هستند. لکنت با تکرار صدا، کلمه یا عبارت، طولانی شدن صدا و جملات مشخص می شود. از نظر عاطفی و اجتماعی بر فرد تأثیر می گذارد. درهم ریختگی با سرعت گفتار سریع و ریتم نامنظم که بر وضوح گفتار تأثیر می گذارد مشخص می شود. برای مداخله از راهبردهای شکل دهی روان استفاده می کنیم.

سایر اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان

اختلالات صدا
مشکلات صوتی که معمولاً در بزرگسالان مشاهده می شود عبارتند از: گرفتگی صدا، بلوغ (صدای بلند) در مردان، آندروفونی (صدای کم) در زنان، بینی و غیره. مشکلات صدا همچنین می تواند از التهاب تارهای صوتی، ندول های صوتی ناشی شود یا ممکن است ناشی از سوء استفاده از صدا باشد. و سوء استفاده ای که معمولا در معلمان و خوانندگان حرفه ای دیده می شود. ما صدا درمانی و همچنین برنامه بهداشت صدا را ارائه می دهیم.

بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که سلول های عصبی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم اصلی PD شامل لرزش غیر ارادی، حرکات آهسته و عضلات سفت و غیر قابل انعطاف است. آنها همچنین از دست دادن گفتار، افسردگی و اضطراب، مشکلات تعادل، از دست دادن بویایی، مشکلات خواب، مشکلات بلع و از دست دادن حافظه را تجربه می کنند. ما در بهترین گفتاردرمانی شرق تهران از استراتژی های مختلفی برای بهبود مهارت های ارتباطی آنها استفاده می کنیم.

زوال عقل
زوال عقل اصطلاحی است که برای گروهی از علائم مؤثر بر حافظه، زبان، تفکر، حل مسئله و توانایی های اجتماعی استفاده می شود که بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد. زوال عقل در اثر آسیب به سلول های مغز ایجاد می شود. بسته به علت، برخی از علائم زوال عقل ممکن است برگشت پذیر باشند. علائم به آرامی شروع می شود و به تدریج بدتر می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل پیشرونده در افراد مسن است. ما با استراتژی هایی برای موفقیت حافظه و مکالمه کمک می کنیم.

اختلالات بلع (دیسفاژی)
برخی از علل رایج مشکل در بلع عبارتند از سکته مغزی، ضربه به سر، تومورها، سرطان های دهان، فلج صورت، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون و آلزایمر. به دلیل افزایش سن، عملکرد بلع نیز ممکن است کندتر و کمی ضعیف تر شود. علائم شایع عبارتند از خفگی، سرفه در حین غذا خوردن یا قبل یا بعد از غذا، آب دهان، کاهش وزن ناگهانی، آسپیراسیون، ذات الریه مکرر، مشکل در کنترل غذا در دهان و غیره. ما استراتژی هایی برای محافظت از راه هوایی و بهبود عملکرد بلع ارائه می دهیم.

بهترین گفتاردرمانی شرق تهران

متخصصان ما در بهترین مرکز گفتاردرمانی در شرق تهران خدمات تخصصی گفتاردرمانی را برای کمک به درمان مشکلات و اختلالات گفتار و زبان در بزرگسالان ارائه می دهند.

درمانگران ما با دانش و تجربه بالا و بهره گیری از متدهای گفتاردرمانی روز دنیا خدمات گفتاردرمانی را ارائه می دهند.

گفتاردرمانی در پیروزی – گفتاردرمانی سالمندان – گفتاردرمانی اختلال صدا – گفتاردرمانی برای بزرگسالان – گفتاردرمانی در شرق تهران