تاخیر گفتار مرتبط با اوتیسم

تاخیر گفتار مشخصه اختلال طیف اوتیسم است. برخی از کودکان نوپا مبتلا به ASD که تکلم را با سرعت طبیعی توسعه می دهند، اغلب با افزایش سن در استفاده از زبان گفتاری با چالش هایی مواجه می شوند.

به راحتی می توان علائم تاخیر گفتار و اوتیسم را اشتباه گرفت. با تأخیر گفتار، کودکان ممکن است در مقایسه با سایر کودکان هم سن خود، با سرعت کمتری به نقاط عطف گفتار و زبان مربوط به سن برسند.

والدین کودکان نوپا مبتلا به ASD تاخیر در رشد گفتار فرزندان خود را گزارش می دهند. بله. تأخیر گفتار نشانه اولیه اوتیسم در کودکان خردسال است، اما تنها نشانه نیست.

کودکان مبتلا به ASD ممکن است از الگوهای صوتی متفاوتی استفاده کنند، در استفاده از حرکات و عبارات خواندن کار سختی داشته باشند. برخی متخصصان معتقدند که برخی از کودکان از صداها و کلمات تکراری نیز برای تحریک خود استفاده می کنند.

تاخیر گفتار مرتبط با اوتیسم

• کودک معمولاً در پاسخگویی کند است یا به والدین یا مراقبان که نام آنها را صدا می زنند پاسخی نشان نمی دهد.
  • کودک نوپا ممکن است به اشیا یا افراد اشاره نکند.
  • آنها ممکن است سرعت رشد زبانی کندتری را نسبت به سایر همسالان نشان دهند. یک کودک یک ساله ممکن است در سال اول صداهایی تولید کند و سپس به طور کامل متوقف شود.
  • ممکن است نشانه هایی از کلمات و عبارات تکراری (اکولالیا) در کودک وجود داشته باشد.
  • در بیشتر مواقع، کودک ممکن است تنها با یک کلمه صحبت کند.
  • آنها تمایل دارند از کلمات و عباراتی استفاده کنند که به نظر می رسد نامناسب هستند یا معنی خاصی دارند که فقط کودک و مراقبان او می فهمند.
  • کودک از کلمات برای برقراری ارتباط استفاده نمی کند
  • کودک به چیزی که می خواهد یا نیاز دارد اشاره نمی کند.

برخی از کودکان مبتلا به ASD که در انتهای طیف عملکرد بالایی قرار دارند ممکن است در مقایسه با کودکان مبتلا به ASD شدید اجتماعی تر باشند.

تقریباً همه کودکان مبتلا به اوتیسم با چالش های ارتباط اجتماعی روبرو هستند. با این حال، با گفتار درمانی منظم و رفتار درمانی، ارتباطات اجتماعی ممکن است تا حدودی برای کودکان مبتلا به اوتیسم آسان تر شود.

اتیسم در مقابل تاخیر گفتار

هر کودکی ممکن است در زندگی خود با سطحی از تاخیر رشد گفتار مواجه شود. با این حال، کودک مبتلا به اوتیسم علائم دیگری مانند مشکل در درک ارتباط غیرکلامی را نشان می دهد.

مشکلات شنوایی می تواند علائمی شبیه اوتیسم ایجاد کند
گاهی اوقات، عفونت های مکرر در گوش و عوامل دیگر می تواند باعث کاهش شنوایی در کودکان قبل از کسب تکلم شود. در چنین مواردی، علائم تاخیر گفتار ممکن است شبیه علائم اولیه اختلال طیف اوتیسم در کودکان نوپا باشد. بنابراین، ممکن است در این مورد تاخیر گفتار را با اوتیسم اشتباه بگیرید.

اگر کودک شما علائم تاخیر گفتار را نشان می دهد، باید با یک پزشک گوش و حلق و بینی (گوش، حلق، بینی) قرار ملاقات بگذارید. کودکانی که شنوایی ضعیفی دارند اغلب با افزایش درگیری بصری آرایش می کنند.

کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی و بدون ASD معمولاً در درک ارتباطات غیرکلامی و پیروی از نشانه های اجتماعی مشکلی ندارند.

هیچ دو کودک مبتلا به اوتیسم علائم و نشانه های یکسانی ندارند. هر کودکی منحصر به فرد است. کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً رشد گفتار و زبان را نسبت به کودکان عصبی آهسته‌تر تجربه می‌کنند. مربیان ویژه و آسیب شناسان گفتار زبان می توانند به کودکان مبتلا به ASD کمک کنند تا پتانسیل واقعی خود را کشف کنند.

مهمتر از همه، ASD یک اختلال روانی نیست. هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. با کمک و راهنمایی صحیح، بسیاری از کودکان مبتلا به ASD خفیف تا متوسط می توانند علائم خود را مدیریت کنند و به اعضای مستقل و کارآمد جامعه تبدیل شوند.