درمان با استفاده از واقعیت مجازی

  1. خانه
  2. خدمات کلینیک
  3. درمان با استفاده از واقعیت مجازی
درمان با استفاده از واقعیت مجازی

درمان با استفاده از واقعیت مجازی درمانی (VRT) نوعی درمان است که از محیط های شبیه سازی شده با کامپیوتر برای کمک به افراد مبتلا به انواع شرایط سلامت روان استفاده می کند. VRT می تواند برای درمان طیف گسترده ای از شرایط، از جمله فوبیا، اختلالات اضطرابی، افسردگی ، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و سوء مصرف مواد استفاده شود.

VRT با غوطه ور کردن بیمار در دنیای مجازی کار می کند که می تواند برای شبیه سازی موقعیت ها یا تجربیات دنیای واقعی استفاده شود. این به درمانگران اجازه می دهد تا محیطی امن و کنترل شده ایجاد کنند که در آن بیماران بتوانند با ترس های خود مقابله کنند و مکانیسم های مقابله ای جدید را بیاموزند.

دو نوع اصلی VRT وجود دارد:

  • درمان مواجهه با واقعیت مجازی (VRET): VRET رایج ترین نوع VRT است. برای درمان فوبیا، اختلالات اضطرابی و PTSD استفاده می شود. در VRET، بیماران به تدریج در دنیای مجازی در معرض ترس های خود قرار می گیرند. این می تواند به آنها کمک کند تا نسبت به ترس های خود حساسیت زدایی کنند و اضطراب خود را کاهش دهند.
  • درمان شناختی رفتاری واقعیت مجازی (VR-CBT): VR-CBT نوعی از CBT است که از VR برای کمک به بیماران مبتلا به انواع شرایط سلامت روان استفاده می کند. در VR-CBT، بیماران یاد می گیرند که افکار و باورهای منفی را با تجربه در دنیای مجازی به چالش بکشند.

مزایای درمان با استفاده از واقعیت مجازی

این یک محیط امن و کنترل شده است: این یک گزینه خوب برای افراد مبتلا به اضطراب یا PTSD است که ممکن است از رویارویی با ترس های خود در زندگی واقعی هراس داشته باشند.

بسیار فراگیر است: این می تواند آن را نسبت به CBT سنتی که اغلب شامل استفاده از سناریوهای تصوری است، موثرتر کند.

می‌توان آن را برای فرد تنظیم کرد: درمانگران می‌توانند جهان‌های مجازی سفارشی را ایجاد کنند که مخصوص نیازهای هر بیمار است.

شواهد فزاینده ای وجود دارد که VRT یک درمان موثر برای انواع شرایط سلامت روان است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله مشاوره و روانشناسی بالینی نشان داد که VRT به اندازه CBT سنتی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی موثر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در مجله اختلالات اضطرابی نشان داد که VRT از CBT سنتی برای درمان فوبیا موثرتر است.

VRT یک زمینه به سرعت در حال رشد است و پتانسیل زیادی برای استفاده از آن برای درمان طیف وسیع تری از شرایط سلامت روان وجود دارد. محققان در حال حاضر روی توسعه VRT برای شرایطی مانند افسردگی، اختلالات خوردن و اسکیزوفرنی کار می کنند.

VRT یک درمان جدید امیدوارکننده برای انواع شرایط سلامت روان است. این یک درمان ایمن، موثر و همه کاره است که پتانسیل کمک به بسیاری از افراد را دارد. همانطور که فناوری VR همچنان در حال پیشرفت است، VRT احتمالاً در آینده حتی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.