کاردرمانی برای بیماران ام اس

  1. خانه
  2. خدمات کلینیک
  3. کاردرمانی برای بیماران ام اس
کاردرمانی برای بیماران ام اس

کاردرمانی برای بیماران ام اس در کلینیک توانبخشی برنا در شرق تهران با هدف کمک به تخفیف عوارض ام اس و بهبود کیفیت زندگی این بیماران ارائه می شود.

ام اس ، یک بیماری مزمن سیستم عصبی مرکزی است که غلاف میلین اطراف رشته های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به بروز علائمی همچون خستگی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، ضعف، مشکلات تعادل، مشکلات بینایی و اختلالات شناختی شود.

تاکنون علت اصلی ام اس شناسایی نشده اما محققان معتقدند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز ام اس نقش دارند. هیچ درمان قطعی تاکنون برای ام اس شناخته نشده است، اما روشهای درمانی و توانبخشی برای مدیریت علائم و کند کردن پیشرفت بیماری در دسترس است.

متخصصان کاردرمانی در کلینیک کاردرمانی برنا در پیروزی از متدهای درمانی و توانبخشی نوین و روز دنیا برای کمک به بیماران مبتلا به ام اس با هدف بهبود کیفیت زندگی ارائه می دهند.

علائم ام اس ممکن است بیایند و از بین بروند و ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند. آنها همچنین می توانند تحت تأثیر عواملی مانند گرما، استرس و بیماری قرار گیرند.

علائم ام اس

  • خستگی مزمن بدون انجام فعالیت سنگین
  • بی حسی یا گزگز در اندام ها
  • ضعف یا فلج در اندام ها
  • مشکلات گفتاری
  • تاری دید یا دید دوتایی
  • مشکل در هماهنگی اندام ها برای حفظ تعادل
  • مشکلات حافظه، توجه و تمرکز
  • اختلال عملکرد روده و مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی

دلایل و عوامل خطر

همانطور که گفته شد علت اصلی ام اس هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و سیستم ایمنی را شامل می شود از جمله :

ژنتیک: شواهدی وجود دارد که عوامل ژنتیکی در ایجاد ام اس نقش دارند. افرادی که سابقه خانوادگی ام اس دارند کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی ممکن است باعث ایجاد ام اس در افرادی شود که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند همچون قرار گرفتن در معرض برخی ویروس ها یا باکتری ها.

مشکلات سیستم ایمنی: تصور می شود ام اس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی به بافت های سالم بدن حمله می کند. 

کاردرمانی برای بیماران ام اس

کاردرمانی می تواند یک روش درمانی موثر برای افراد مبتلا به ام اس باشد که به دلیل علائم خود در انجام فعالیت ها و وظایف روزانه با مشکل مواجه هستند.

اهداف کاردرمانی برای بیماران ام اس عبارتند از :

بهبود تحرک: کاردرمانگران می توانند به افراد مبتلا به ام اس کمک کنند تا از طریق تمرینات و تکنیک هایی که قدرت، تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد، تحرک خود را بهبود بخشند.

سازگاری با خانه و محل کار: کاردرمانگران می‌ توانند محیط خانه و محل کار را ارزیابی کنند و توصیه‌ هایی برای تغییرات یا تجهیزات انطباق‌دهنده ارائه کنند تا افراد مبتلا به ام‌اس انجام وظایف روزانه خود را آسان‌تر کنند.

توانبخشی شناختی: متخصصان کاردرمانی ام اس می توانند توانبخشی شناختی را برای کمک به افراد مبتلا به ام اس ارائه دهند تا حافظه، توجه و سایر مهارت های شناختی را که ممکن است تحت تأثیر علائم آنها قرار گیرد، بهبود بخشند.