اختلالات یادگیری چیست؟

آیا فرزند شما با مدرسه مشکل دارد؟ آیا آنها از خواندن با صدای بلند، نوشتن یک مقاله یا پرداختن به ریاضی می ترسند؟ 

ناتوانی‌های یادگیری یا اختلالات یادگیری، واژه‌های چتری برای طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری هستند. ناتوانی یادگیری مشکلی از نظر هوش یا انگیزه نیست و کودکان دارای ناتوانی یادگیری تنبل یا گنگ نیستند. در واقع، بیشتر آنها به اندازه دیگران باهوش هستند. مغز آنها به سادگی تنها سازماندهی متفاوتی دارد و این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

به زبان ساده، کودکان و بزرگسالان مبتلا به ناتوانی های یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند منجر به ایجاد مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها شود. رایج ترین انواع ناتوانی های یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است.

در حالی که هر کودکی هر از چند گاهی با تکالیف مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد.

کودکان دارای ناتوانی های یادگیری می توانند موفق شوند و موفق می شوند.

مواجهه با این احتمال که فرزند شما دچار اختلال یادگیری است، می تواند سخت باشد. هیچ پدر و مادری نمی خواهد ببیند فرزندش رنج می برد. ممکن است تعجب کنید که این می تواند برای آینده فرزندتان چه معنایی داشته باشد، یا نگران این باشید که چگونه از مدرسه عبور می کند. شاید شما نگران این هستید که با جلب توجه به مشکلات یادگیری فرزندتان برچسب “آهسته” یا به کلاسی با چالش کمتر اختصاص داده شود.

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای ناتوانی های یادگیری به اندازه بقیه باهوش هستند. آنها فقط باید به روش هایی آموزش داده شوند که متناسب با سبک های یادگیری منحصر به فرد آنها باشد. با یادگیری بیشتر در مورد ناتوانی های یادگیری به طور کلی، و مشکلات یادگیری فرزندتان به طور خاص، می توانید راه را برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن هموار کنید.

تشخیص اختلالات یادگیری چیست؟

ناتوانی های یادگیری از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت به نظر می رسد. یک کودک ممکن است با خواندن و املا مشکل داشته باشد، در حالی که کودک دیگر عاشق کتاب است اما نمی تواند ریاضی را بفهمد. هنوز هم ممکن است کودک دیگری در درک آنچه دیگران می گویند یا با صدای بلند ارتباط برقرار می کند مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت است، اما همه آنها اختلال یادگیری هستند.

شناسایی ناتوانی های یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تنوع زیاد، هیچ علامت یا مشخصاتی وجود ندارد که بتوانید به عنوان اثبات مشکل به آن نگاه کنید. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده در سنین مختلف بیشتر از سایرین دیده می شود. اگر از چیستی آنها آگاه باشید، می‌توانید زودتر به یک اختلال یادگیری مبتلا شوید و به سرعت اقدامات لازم را برای کمک گرفتن از فرزندتان انجام دهید.

امید به درمان اختلالات یادگیری: مغز می تواند تغییر کند

علم پیشرفت های زیادی در درک عملکرد درونی مغز داشته است، و یکی از کشف های مهمی که امید جدیدی را برای ناتوانی ها و اختلالات یادگیری به ارمغان می آورد، نوروپلاستیسیته نامیده می شود. نوروپلاستیسیتی به توانایی طبیعی و مادام العمر مغز برای تغییر اشاره دارد.

در طول زندگی، مغز قادر به ایجاد ارتباطات جدید و تولید سلول های مغزی جدید در پاسخ به تجربه و یادگیری است. این دانش منجر به درمان های جدید پیشگامانه برای ناتوانی های یادگیری شده است که از توانایی مغز برای تغییر استفاده می کند. برنامه های ابتکاری، از تمرینات مغز استراتژیک برای شناسایی و تقویت مناطق شناختی ضعیف استفاده می کند. به عنوان مثال، برای کودکانی که در تشخیص صداهای مختلف در یک کلمه مشکل دارند، برنامه های یادگیری کامپیوتری جدیدی وجود دارد که صداها را کاهش می دهد تا کودکان بتوانند آنها را درک کنند و به تدریج سرعت درک خود را افزایش دهند.

اگر مشکوک هستید که مشکلات یادگیری فرزندتان ممکن است به کمک خاصی نیاز داشته باشد، لطفاً در یافتن حمایت معطل نکنید. هر چه زودتر به جلو حرکت کنید، شانس فرزندتان برای دستیابی به پتانسیل کامل خود بیشتر است.

متخصصان ما در مرکز توانبخشی برنا خدمات تخصصی کاردرمانی و توانبخشی ذهنی را برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات یادگیری ارائه می دهند.

کلمات مرتبط :

اختلالات یادگیری چیست؟ – علائم اختلالات یادگیری – درمان اختلالات یادگیری – کاردرمانی برای اختلالات یادگیری – کاردرمانی کودکان در پیروزی